Opublikowano 28 lipca 2021 o godzinie 13:24 autor BP w Makowie Mazowieckim
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
I. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Deparentyfikacja – strategie radzenia sobie z odwróconymi rolami w rodzinie / Barbara Chojnacka, Aneta Jarzębińska. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 4, s. 22-32
- Diagnozowanie jako specyficzna kompetencja i zadanie asystenta rodziny /Ewa Wysocka. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 4, s. 18-31
- Dziecko w rodzinie : od przywiązania do rodzicielskiej miłości / Heliodor Muszyński. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 2, s. 33-38
- Gdy zabraknie rodziny / Tomasz Podlewski. // – 2019, nr 6, s. 30-31
- Pedagogika serca w szkole i w rodzinie / Aleksandra Kubala-Kulpińska. // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 6 (117), s. 41-43
- Realizacja Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie dostosowania placówek opiekuńczo-wychowawczych do nowych standardów / Marzena Ruszkowska. // Praca Socjalna. – 2020, nr 6, s. 45-58
- Samotne macierzyństwo w różnych odsłonach / Ewa Włodarczyk. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 1, s. 3-17
- Wspieranie rodziny z perspektywy asystenta rodziny / Ewa Dybowska, Katarzyna Wojtanowicz. // Praca Socjalna. – 2020, nr 5, s. 45-58
- Znaczenie programu wychowawczo-profilaktycznego / Sylwia Żmijewska-Kwiręg. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 1, s. 78-80
KSIĄŻKI
- Być rodzicem : inspiracje wychowawcze / Patrycja Filak, Amadeusz Ley. – [Kraków] : Tuli Mama Tuli Tata, [2019]. KM 41612
- Dorosłe dzieci : psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie / Katarzyna Schier. Wyd. 1, 3 dodr,. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, Nr KM 38667
- Potęga obecności : jak obecność rodziców wpływa na to, kim stają się nasze dzieci, i kształtuje rozwój ich mózgów. – Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson. – Warszawa : Wydawnictwo Mamania, 2020. KM 42648
- Przewodnik metodyczny do programu wychowawczego świetlic „Liście wielkiego drzewa życia” / Beata Maciołek. Wydanie II. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2020. KM 42487
- Psychologia rodziny /redakcja naukowa Iwona Janicka, Hanna Liberska. Wydanie I – 5 dodruk. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, KM 42656
- Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą. Cz. 1 i cz. 2/ redakcja naukowa Beata Szurowska. Wydanie pierwsze. Warszawa : Difin, 2019. KM 42261 i 42262
- Rodzina z dziećmi : rodzina dysfunkcyjna : pedagogika, praca socjalna, terapia / Izabela Krasiejko. Warszawa : Difin, 2019. KM 41136
- Rodzina zastępcza : uregulowania prawne a praktyka sądowa / Karolina Walancik-Ryba.
Warszawa : PWN, copyright © 2019. KM 42659 - Sztuka i wychowanie w XXI wieku :w poszukiwaniu teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu /Mirosława Zalewska-Pawlak. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017. KM 40565
- Wędrując ku dorosłości : dla uczniów klasy 1 liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia : scen. lekcji / B. Charczuk. Kraków : Katarzyna Król, Wydaw. Rubikon, cop.2019. KM 41562
- Zagrożone dorastanie : wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. T. 1 i T. 2. Puławy : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora. Wydawnictwo ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA ; Milanówek, 2019. KM 41588, 41589
FILMY
- Budowanie relacji [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. Kraków : Wydawnictwo Rubikon, DVDM 652
- Rodzina na piątkę [DVD]. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVDM 654Książka i film autorstwa Teresy Król zawiera konspekty lekcji dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i uczniów szkół średnich i film.
- Wędrując ku dorosłości [DVD] : dla V-VI klasy szkoły podstawowej / scenariusz Teresa Król, Krystyna Maśnik ; realizacja Iwona Wołkowicz, Marcin Wołkowicz. Dla V-VI klasy szkoły podstawowej. Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2008. DVDM 475
II. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Czy zło może wygrać z dobrem? : krzyżówka „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, dla uczniów szkoły podstawowej / Janina Witek. // Biblioteka w Szkole. – 2010, nr 6, s. 25
- Dbam o zdrowie : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Klaudia Pacławska, Lesława Dziedzic. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 2, s. 26
- Moc, by czynić dobro / Agata Gołda. // Wychowawca. – 2019, nr 9, s. 27
- Kształtowanie postaw konsumenckich u dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Kinga Sochocka, Karolina Van Laere. // Remedium. – 2015, nr 11, dod. Na uzależnienia behawioralne, s. 1-2
- Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 1, s. 6-10
- O społecznym zaangażowaniu / Dzieduszycką rozm. Anna Rękawek. // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 1, s. 8-10
- Plan pracy świetlicy szkolnej : wychowanie do wartości i kształtowanie postaw patriotycznych dzieci.Cz.1,2 i 3/ J. Hoffmann. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 4, 5 i 6 s. 33-35
- Przedszkole – przestrzeń odkrywania dobra, prawdy i piękna / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 8, s. 25-28
- Rola nauczyciela-bibliotekarza w kształtowaniu właściwej postawy uczniów przy wykorzystywaniu multimediów : opis i analiza rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjnego / Marzanna Brążkiewicz. // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 6, s. 5
- Szkolne działania promujące zdrowie / Aleksandra Kubala-Kulpińska. // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 11 (112), s. 31-34
- Trenowanie zachowań czy kształtowanie postaw? / Jarosław Kordziński, Jarosław (1955- ). // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 1, s. 72-74
- Troska o zdrowie w szkole / K. Ostrowska. // Wychowawca. – 2018, nr 9, s. 5-7
- Zbieranie danych o stanie zdrowia ucznia przez szkołę / Mirosław Kopeć. // Wychowawca. – 2020, nr 11, s. 19
- Zdalne wychowanie / Maciej Frasunkiewicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 1, s. 49-52
KSIĄŻKI
- Czarodzieje mogą wszystko : traktat o świecie czarów : …by przenosić cudowny świat naszych marzeń do rzeczywistości../ D. Chwiejczak ; il. D.Twardoch. Łódź : Galaktyka, 2015. KM 39963
- Dziecko orchidea czy mlecz : jak wspierać wrażliwe dzieci / W. Thomas Boyce ; przekład Magdalena Słysz. Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2019. KM 41733
- Jak kształtować zachowania małych dzieci : wskazówki dla nauczycieli / Lynn Cousins ; przekł. Jolanta Bartosik. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. KM 38401
- Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku / Aneta Jegier, Bożena Kurelska. Wydanie pierwsze. Warszawa : Difin, %c 2019. KM 41330, 40211
- Mówili, że jestem zbyt wrażliwa : dla tych, co za dużo myślą i za bardzo się przejmują /Federica Bosco ; . Łódź : Feeria Wydawnictwo – Wydaw. JK, 2019. KM 41527
- O kształtowaniu się człowieka / Maria Montessori ; przekład Luiza Krolczuk-Wyganowska . Wydanie 1 – 1 dodruk. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : 2019. KM 41 230
- Postawy pokolenia Z wobec obywatelskości / Arleta Hrehorowicz. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, KM 42647
- Przedszkole Rodzina : dobro zagrożone / nauk. Władysław Majkowski. Kraków : Wydaw. Księży Sercanów, 2015. KM 39164
- Przełamywanie pierwszych lodów, integracja i aktywizacja grupy : materiały szkoleniowe : 201 ćwiczeń i gier / Edie West ; przeł. Dorota Wąsik.
2. Kraków :Wolters Kluwer Polska, 2012. KM 38517 - Skuteczne sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych : procedury postępowania, pozytywne wychowanie – sprawdzone metody, zadania nauczycieli, specjalistów, dyrektora / [M. Goetz, Małgorzata Celuch]. Warszawa : Wiedza i Praktyka, copyright 2017. KM 40404
- Sukces wychowania : jak budować dobre relacje w grupie : poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów / Mariusz Rzeszotek. Warszawa : Difin, KM 40756
- Umiejętności społeczne dzieci : kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami / Aneta Jegier, Beata Szurowska. Warszawa : Difin, KM 40517
FILMY
- Budowanie relacji [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. Kraków : Wydawnictwo Rubikon, DVDM 652
- Cyfrowy świat [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki.
Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVDM 651 - Niekończąca się opowieść [DVD] = The NeverEnding Story / scenariusz Wolfgang Petersen, Herman Weigel ; Warszawa : Best Film, 2004. DVDM 57
III. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Bezpiecznie na wycieczce szkolnej / D. Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 10 (102), s. 43-45
- Cyfrowa mapa wspierająca organizację zajęć terenowych – innowacja dydaktyczna w kształceniu geograficznym / Dawid Abramowicz. // Geografia w Szkole. – 2021, nr 1, s. 21-23
- Dokumentacja wycieczki szkolnej / Irena Dzierzgowska. // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 2 dodatek Wycieczki Szkolne, s. 2-4
- Edukacja klasyczna powrotem do źródeł Europy / Grzegorz Jaśkiewicz.// Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 2, s. s. 3-7
- Gry komputerowe w nauczaniu historii : scenariusze dwóch lekcji powtórzeniowych / Michał Luberda. // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 2, dodatek Biblioteka – Centrum Informacji nr 1, s. 26-32
- Kompetencje współczesnego nauczyciela historii / Justyna Strykowska-Nowakowska. // %t Wiadomości Historyczne. – 2021, nr 2, s. 38-42
- Moja ojczyzna : scenariusz zajęć świetlicowych / Beata Krasówka. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 1, s. 12-13
- Nauczanie historii regionalnej / Edmund Juśko.// Wychowawca. 2016, nr 4, s. 14-15
- Niepodległość? A co ja z tego mam? : zajęcia na temat niepodległości i współczesnego patriotyzmu / Barbara Polińska. // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 5, s. 12-13
- Niepodległość znaczy wolność : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klas II-III / Izabela Faleńczyk, Małgorzata Sasin. // Wychowawca. – 2018, nr 11, s. 26-27
- O patriotyzmie – nowości do wykorzystania w szkole: na lekcji, w świetlicy szkolnej / Beata Krasówka. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 1, s. 18-1
- Piosenka religijna w procesie wychowania i edukacji / Piotr Arkadiusz Szymański. // Wychowanie Muzyczne. – 2019, nr 5, s. 12-21
- Przy ognisku Legionistów : scenariusz na święto 11 Listopada / M. Żmijewska. // Wychowawca. – 2019, nr 10, s. 34-35
- Wirtualne wycieczki w przedszkolu / Monika Litwinow. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 6, s. 11-13
KSIĄŻKI
- Arteterapia : szczęśliwy świat tworzenia : materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach podstawowych i w placówkach szkolno-wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach / Alina Arciszewska-Binnebesel. Wyd. 4 (wyd. 1 w Wydaw. Harmonia). Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014. KM 38658
- II wojna światowa : wiersze patriotyczne / [tekst K. Krahelska ps. „Danuta”, M. Matuszkiewicz ps. „Rysiek”, Józef Szczepański ps. „Ziutek”, Anna Paszkiewicz. Warszawa : Wydawnictwo SBM, cop.2019. KM 41391
- Bajka jako narzędzie w edukacji ekonomicznej w ujęciu interdyscyplinarnym /Katarzyna Wiśniewska-Borysiak (red.). Wydanie II. Warszawa : CeDeWu, KM 41891
- Człowiek, duchowość, ekonomia : impulsy myśli o. Anselma Grüna. T. 1,2 i 3 / %c redakcja naukowa Jarosław Michalski, Monika Wolińska. Warszawa : Difin, 2020. KM 41721,2,3
- Człowiek przyszłości : kształtowanie człowieka w nowożytnej historii i jego skutki, zarys metodologii kształtowania wizji człowieka przyszłości /Wojciech Pomykało. Pułtusk : AH im. Aleksandra Gieysztora ; Warszawa : ficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2019. KM 42002
- Dlaczego wiara chrześcijańska wciąż ma sens : odpowiedź na wyzwania współczesności / C. Stephen Evans ; przekład: Małgorzata Wójcik. Fundacja Prodoteo, 2020. KM 42582
- Doświadczanie wartości estetycznych w kontaktach z przyrodą uczniów kończących edukację wczesnoszkolną / K. Kowalik-Paluch. Lublin : Wyd. Un. Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. KM 42367
- Drama w szkolnej edukacji historycznej : opis metody i technik nauczania oraz przykładowe scenariusze lekcji na poziomie szkoły podstawowej i w zakresie edukacji historycznej / I. Malec.
Toruń : Bea-Bleja, 2002. KM 30458 - Edukacja obywatelska w szkole : teoria i praktyka / Janusz Korzeniowski, Małgorzata Machałek. Wydanie I – 1 dodruk. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, KM 42236
- Edukacja polonistyczna : wobec przemian kulturowych / redakcja naukowa Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. Lublin :Wydawnictwo Un Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. KM 41484
- Historia polskiego smaku : kuchnia, stół, obyczaje / Maja i Jan Łozińscy ; wybór zdjęć Maja i Jan Łozińscy. Wydanie II, zmienione. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. KM 42598
- Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna / redakcja Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Kania. Kraków : Universitas, copyright 2018.Km 41388
- Kontekst historyczny polskiej edukacji plastycznej / Anna Marta Żukowska. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. KM 42413
- Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / pod red. nauk. Ireny Adamek i Józefy Bałachowicz. Wyd. 4. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019. KM 41078
- Kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne / Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, KM 42613
- Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych : obszary : przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa, kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w edukacji, / redakcja naukowa Tomasz Rachwał. Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2020. KM 42545
- Kto ty jesteś? / Joanna Olech, Edgar Bąk. Wyd. 2. Warszawa : Wytwórnia, 2018. KM 40727
- Nowe wychowanie seksualne / Agnieszka Stein. Warszawa : Wydawnictwo Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja, copyright © 2018. KM 40656
- Niezbędnik młodego patrioty / Alicja Biedrzycka. Kraków : Wydawnictwo Petrus, 2020. KM 41340
- Organizacja wycieczek szkolnych, obozów stałych i wędrownych : rekreacyjne gry ruchowe / Jerzy Gołaszewski, Stanisław Paterka, Andrzej Wieczorek. Poznań : AWF, 2000. KM 33306
- Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii : scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą / Gabriela Dobińska, Angelika Cieślikowska-Ryczko. Łódź : WUŁ, 2019. KM 41969
- Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym : elementy teorii i praktyki. T. 1 i T 2, Naród, ojczyzna, patriotyzm, państwo, pokój / Krystyna Chałas, Stanisław Kowalczyk. Kielce : Wydawnictwo JEDNOŚĆ, KM 32035, 34164
FILMY
- Lekcja tańca klasycznego [Film] / scen. Elżbieta Jaroń ; real. Marek Wortman. Warszawa :WFSiT „SPORTFILM”, 19?? TMGV 224
- Leśna wycieczka / scenariusz i reżyseria Jan Petryszyn, Przemek Petryszyn. Warszawa : Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, [2004?]. DVDM 309
- Patriotyzm / i reż. Dariusz Regucki. Kraków : Dom Wydawniczy Rafael, [2008] (Sosnowiec : Wydawnictwo Projekt – Kom, [200?]). DVDM 377
- PATRIOTYZM Czy to trudne? [DVD] / scen. i reż. Jakub Nowicki. Kraków : Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, DVD M 543
- Wycieczka do lasu. Bedoń : Ośr. Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych, 2004. DVDM 31
IV. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Biblioteka w czasie pandemii / B. Kocurek. // – 2020, nr 11, s. 23-25
- Czytelnictwo w czasie pandemii : skromniej, ale uśmiech dzieci bezcenny / Eligia Aleksandrowicz-Gąsior.// Biblioteka w Szkole. -2021, nr 1, s. 45-47
- Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 24-28
- Emocje w czasie pandemii / Ewa Poradowska.// Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 7, s. 31-32
- Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowowawczych w czasie pandemii /Marzena Ruszkowska.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 10, s. 67-75
- Lekcje WF w czasie COVID-19 – cd. / Piotr Winczewski. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2021, nr 1, s. 10-13
- Jak zdobyć siłę i odporność psychiczną? / A. Kubala-Kulpińsa.// Życie Szkoły. – 2020, nr 7, s. 21-25
- Pandemiczne impulsy dla edukacji obywatelskiej// Dyrektor Szkoły. 2021, nr 1, s. 15-18
- Powrót do nauki stacjonarnej / Bogdan Bugdalski.// Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 10-14
- Psychologiczne skutki pandemii / Tomasz Garstka.// Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 57-58
- Skuteczne motywowanie ucznia do korzystania z pomocy specjalisty.// Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 9 (112), s. 54-56
- Szkoła w czasach pandemii / Sylwia Pawłowska.// Remedium. – 2020, nr 5, s. 2-5
- Trudny powrót do szkoły / Anna Klimowicz.// Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 3, s. 56-60
- Uzależniona młodzież w obliczu pandemii / K. Pudełko.// Remedium. – 2020, nr 7/8, s. 12-13
- Wychowanie w dobie pandemii / Tomasz Garstka.// Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 55-56
- Wykorzystanie nowych technologii w edukacji /Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz.// Życie Szkoły. – 2021, nr 1, s. 10-14
- Zarządzanie szkołą w czasie pandemii /Juwenalis Andrzejczak, Marcin Jastrzębowski.
// Wychowawca. – 2020, nr 10, s. 5-7 - Żeby czuli się bezpiecznie – potrzeby dzieci i młodzieży w sytuacji pandemii koronawirusa / Adriana Kloskowska.// Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 4 (115), s. 5-8
KSIĄŻKI
- Aktywność fizyczna z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych/ redakcja naukowa J. Berbeka, K. Lipecki .Warszawa : Difin, 2019. KM 41178, 41276
- Autyzm w czasie pandemii : wskazówki i uwagi ekspertów, jak radzić sobie w trudnym czasie / Temple Grandin, Tony Attwood, Carol Stock Kranowitz, Carol Gray i 30 innych ekspertów.. KM 42115
- Edukacja XXI wieku : strategie zarządzania i kierunki rozwoju / redakcja Tatiana Krawczyńska-Zaucha. Kraków : Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, copyright 2020. KM 4012
- Edukacja – relacja – zabawa : wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży : obszary : internet – konteksty społeczne i prawne, internet – wybrane aspekty ochrony dzieci i młodzieży / red. Agnieszka Wrońska, Rafał Lew-Starowicz, Anna Rywczyńska. Warszawa : FRSE, 2019. KM 42537,8
- Jak pracować zdalnie i nie zwariować / Aleksandra Pogorzelska, Patryk Wójcik, Barbara Wójcik.
Gliwice : Onepress – Helion, copyright 2020. KM42719 - Jak wspierać dzieci w kryzysie? : poradnik dla rodziców nie tylko na czas globalnej pandemii / M. Taraszkiewicz, Zofia Nalepa. – Poznań : Święty Wojciech wydawnictwo, © 2020. KM 42396
- Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? /Zofia Ciecierska. Pelplin : Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., 2020. KM 42603
- Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie : usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece / pod redakcją naukową Mai Wojciechowskiej oraz Magdaleny Cyrklaff-Gorczycy. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2019. KM 42252 - Q edukacji cyfrowej /Marlena Plebańska, Aleksandra Szyller, Małgorzata Sieńczewska.
Warszawa : Difin, 2020. KM 41953 - Nauczanie hybrydowe w okresie czasowego zawieszenia zajęć podczas epidemii / [redakcja merytoryczna Lidia Marciniak, Elżbieta Piotrowska-Albin]. – Stan prawny na 17 września 2020 r. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2020. KM 41797
- Nauka, technologia i edukacja / Wang Bolu, Wang Lei, Liu Songtao, Li Ming, Song Jie, Ai Zhiquiang, 2017 KM 42046
- Niepewność : rozmowy o strachu i nadziei / Agnieszka Jucewicz, Tomasz Kwaśniewski. – Warszawa : Wydawnictwo Agora, 2020. KM 41800
- Rezyliencja : jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia / Rick Hanson, Forrest Hanson ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Sopot : GW P, 2020. KM 41955
- Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej /Magdalena Wegner-Jezierska ; [ilustracje: Dawid Żabiński].
Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020. KM 42761 - Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym : objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania / M. Cywińska. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, 2017. KM 40338
- Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach : przykładowe konspekty i polecane praktyki / Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015. KM 38961,2
FILMY
- Cyfrowy świat [DVD] /scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki.
Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVDM 651 - Jak bezpiecznie korzystać z…: internetu? / Wołkowicz. TUTTO Arts & Media, 2013. DVDM 606
- Jak bezpiecznie korzystać z..portali społecznościowych ? / reż. Marcin Wołkowicz. DVDM 605
- Jak bezpiecznie korzystać z… telefonu komórkowego? /reżyseria Marcin Wołkowicz.
Piaseczno : TUTTO Arts & Media, 2013. DVDM 607
V. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Edukacja formalna, nieformalna i informalna na świecie / W Gworys. // Edukacja i Dialog. -1993, nr 5, s. 52-56
- E-platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie / Marta Kostecka. // Poradnik Bibliotekarza. – 2016, nr 11, s. 9-11
- Konstruowanie jednostek efektów uczenia się w edukacji pozaformalnej i nieformalnej / Ireneusz Woźniak, Michał Nowakowski.// Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2014, nr 2, s. 89-103
- Nowa rzeczywistość – stara szkoła. Nieformalne aspekty szkolnej cyberprzestrzeni / Zbigniew Łęski.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 9, s. 23-29
- Techniki wspierające uczenie się / Joanna Kostrzewa. // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 68-72
- Uczenie uczenia się – dorośli i dzieci – dwa modele? / Ewa Nowel. // Język Polski w Szkole IV-VI. – 2016/2017, nr 1, s.25-4
- Wsparcie coacha w procesie rozwoju zawodowego / Anna Piętoń. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2017, nr 1, s. 147-157
KSIĄŻKI
- Community college w XXI wieku : kreatywność w edukacji zawodowej i innowacyjność w zarządzaniu – odpowiedzi na nowe wyzwania / Andrzej Murzyn. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017. KM 41032
- Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy / Agata Jastrzębowska ; Uniwersytet SWPS.
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, KM 41619 - Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się / red. nauk. Ewa Solarczyk-Ambrozik. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, 2016. KM 39327
- Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych : przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej / Józef Kargu. 2 zm. i rozsz. Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, cop. 2005. KM 31897
- Kim oni są dla siebie? : ćwiczenia w nazywaniu osób w relacjach społecznych / Anna Kuziel-Kalina.
Wydanie I. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, KM 42608 - Kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne / B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow. Toruń : W Adam Marszałek, 2020. KM 42613
- Kompetencje personalne i społeczne w obszarach zawodowych : trening umiejętności komunikacyjnych w branży turystycznej / Aleksandra Lęgowicz. Warszawa : Difin, 2014.KM 38405
- Kompetencje przyszłości : obszary : porozmawiajmy o kompetencjach, wyzwania współczesnej edukacji, kompetencje cyfrowe, kompetencje społeczne nauczycieli /redakcja naukowa Stefan M. Kwiatkowski. Warszawa : Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2020. KM 42541
- Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje / [autorzy: Kinga Białek et. al. Scenariusze zajęć na różne okazje. Warszawa : Wiedza i Praktyka, copyright 2020. KM 41812
- Nowe scenariusze zajęć dla nauczycieli pedagogów i rodziców / Agniesznka Kozdroń. Warszawa : Difin, 2019. KM 41107
- Rozwijanie umiejętności uczenia się / [autor Magdalena Goetz]. Warszawa : Wiedza i Praktyka, copyright 2019. KM 41358
- Spróbuj inaczej : scenariusze zajęć rozwijających umiejętności twórcze / [red. nauk. Kamila Lasocińska, Makary K. Stasiak]. Łódź : WS Humanistyczno-Ekonomiczna, 2006. KM 32551
- Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej : studium teoretyczno-empiryczne / Barbara Dudel. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak ; Białystok. cop. 2015. KM 39431
- Skillstreaming – kształtowanie młodego człowieka : nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych i kształtowanie umiejętności ucznia / Arnold P. Goldstein, Ellen McGinnis ; [tł. Dorota Trzaska, Włodzimierz Czajer]. Warszawa : Katolicka Fundacja Pomocy Osobom Uzależnionym i Dzieciom „Karan”, cop. 2001. KM 30336 i 30 337
- Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej / Magdalena Wegner-Jezierska ; [ilustracje: Dawid Żabiński].
Wydanie I. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020.KM 38329 - Uczące się społeczeństwo : o aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków / Barbara Worek.
Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 416542019. KM - Zintegrowany mózg – zintegrowane dziecko : 12 rewolucyjnych strategii kształtujących umysł twojego dziecka / Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson ; przeł. Norbert Radomski. Poznań : Dom Wydawniczy REBIS,
FILMY
- Budowanie relacji [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki.
Kraków : Wydawnictwo Rubikon, DVDM 652 - Jasiek Mela [DVD] / reżyseria Dariusz Regucki. Kraków : Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon Katarzyna Król, DVDM 655
- Kiedy wymarzona praca przeradza się w koszmar / reż. Marcin Wołkowicz. Piaseczno : TUTTO Arts & Media, 2013. DVDM 609
- Szkoła z zawodem / %c scen. i reż. Dariusz Fedorowicz. Kraków : Wydawnictwo WAM – Studio Inigo, 2015. DVDM 649
- Życie w wolności /scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. Kraków : Wydawnictwo Rubikon, DVDM 653
VI. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Chronimy przyrodę każdego dnia : rozwijanie kompetencji kluczowych w świetlicy / Joanna Hoffmann. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 1, s. 29
- Edukacja ekologiczna w przedszkolu – od czego zacząć? /Elżbieta Tyralska-Wojtycza. // Aura. – 2015, nr 6, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 249, s. 7-8
- Edukacja klimatyczna / Jan Fazlagić.// Dyrektor Szkoły. – g 2021, nr 4, s. 53-54
- EKO-rodzice / Anetta Śliwińska. // Wychowawca. – 2015, nr 7/8, s. 36
- Ekologiczny wzór dla uczniów / Włodzimierz Kaleta. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 4, s. 18-20
- Jestem młodym ekologiem : scenariusz zajęć rozwijających kompetencje kluczowe w świetlicy / Marta Turska. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 3, s. 26-27
- My, ekoludki i ekologiczna żywność : metoda projektu w przedszkolu / Ewelina Stępniak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 2, s. 14-15
- Nauczyciel wzorem ekologicznym / Danuta Elsner.// Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 11, s. 82-85
- Noworoczne postanowienia ekologiczne / M. Talaga-Duma. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 1, s. 38-42
- Problemy świadomości ekologicznej nauczycieli / Piotr Kowalik.// Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2016, nr 4, s. 105-115
KSIĄŻKI
- Co się dzieje z pogodą? : dlaczego klimat się zmienia / Laura Ertimo & Mari Ahokoivu ; przekład z fińskiego Piotr Paczkowski. Wydanie I. Warszawa : Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o., 2020. KM 41716
- F**k plastik : 101 sposobów jak uwolnić się od plastiku i uratować świat / przełożyła Magda Witkowska. Warszawa : Prószyński i S-ka, KM 41487
- Jak integruję edukację ekologiczną ze swoim przedmiotem? : scenariusze lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, chemii i przedmiotów zawodowych w szkole ponadgimnazjalnej : praca zbiorowa / [skład zespołu aut. Beata Buczkowska-Linke et al.].
Piła : „K&K”, 2003. KM 31187 - Kiedy wzywa nas dzicz : jak więź ze zwierzętami może zmienić nasze – i ocalić ich – życie / Richard Louv. Warszawa : Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja, 2020. KM 42164
- Klimat to my : ratowanie planety zaczyna się przy śniadaniu / Jonathan Safran Foer ; przełożył Andrzej Wojtasik. Wydanie I. Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej, KM 41609
- Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych / Ingrid Paśko. Kraków : Wydawnictwo Naukowe AP, 2003. Km 30911
- .
- Magia przyrody : scenariusze zajęć na cały rok / Małgorzata Mirowska. Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, 2015. KM 38737
- Nauka o klimacie : obserwacje zmian klimatu teraz i w przeszłości, mechanizmy działania systemu klimatycznego, dawne zmiany klimatu – co, kiedy, jak i dlaczego, obecna zmiana klimatu – dokąd zmierzamy, klimatyczne kontrowersje / Marcin Popkiewicz, Aleksandra Kardaś, Szymon Malinowski. Wydanie II poprawione. Warszawa : Katowice : Post Factum – Wydawnictwo Sonia Draga, 2019. KM 41669
- Ostatnie dziecko lasu / Richard Louv ; [tł. Anna Rogozińska]. Warszawa : Grupa Wydawnicza Relacja, 2016. KM 39876
- Palmy na biegunie północnym : wielka opowieść o zmianie klimatu / tekst Marc ter Horst . Wydanie pierwsze. Warszawa : Nasza Księgarnia, KM 42188
- Przyszłość zależy od nas : przewodnik po kryzysie klimatycznym dla niepoprawnych optymistów. Chrisitiana Figueres, Tom Rivett-Carnac ; przełożyła Aleksandra Szymczyk. 2020. KM 42754
- Rozstanie z plastikiem : praktyczny przewodnik / Clara Williams Roldan oraz Louise Williams ; tłumaczenie Krzysztof Środa. [Ożarów Mazowiecki] : Wydawnictwo Linia, 2019. KM 42207
- Szkoła ekorozwoju : scenariusze lekcji i materiały pomocnicze dla nauczycieli wydane w ramach programu „Aktywni z natury. Młodzi ambasadorzy skarbów natury małej ojczyzny [Beata Morka et al. ; red. Katarzyna Sołtan et al.] Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2008. Km 37619
- W obronie klimatu / [tekst: Krzysztof Ulanowski]. Konin : Horyzonty, 2020. KM 42521
- W zgodzie z naturą, ludźmi i samym sobą : wybór scenariuszy godzin wychowawczych dla klas IV-VI z zakresu ścieżki ekologicznej i prozdrowotnej / Krystyna Cygal, Beata Kuczera.W zgodzie z naturą, ludźmi i samym sobą : wybór scenariuszy godzin wychowawczych dla klas cztery – sześć z zakresu ścieżki ekologicznej i prozdrowotnej. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2007. Km 33028
- Współczesne bezpieczeństwo ekologiczne / redakcja naukowa Mariusz Kubiak, Małgorzata Lipińska-Rzeszutek ; Instytut Nauk Społecznych i Bezpieczeństwa. Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, KM 40340
- Zielona filozofia : jak poważnie myśleć o naszej planecie / Roger Scruton ; przekład Justyna Grzegorczyk, Rafał Paweł Wierzchosławski. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, KM 40071
FILMY
- Był sobie las… ; Czy będzie las? / [scen. i reż.Wojciech Karpiuk].Warszawa : Studio Filmów Edukacyjnych „Nauka”, 200? DVDM 426
- Czy zasypią nas śmieci? / scen. i reż. Marta Kijańska. Warszawa : Studio Filmów Edukacyjnych „Nauka”, 200? %e (Łomianki : B. Studio, 2002). DVDM 427
- Leśna wycieczka / scenariusz i reżyseria Jan Petryszyn, Przemek Petryszyn. Warszawa : Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, [2004?]. DVDM 309
- Magia przyrody : scenariusze zajęć na cały rok + 1 dyski optyczne (CD-ROM) + 1 dysk optyczny (CD)/ Małgorzata Mirowska. Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, 2015. KM 38737
- Moja Mała Polska (segregacja odpadw) / scenariusz i reżyseria Joanna Haręża. Warszawa : Studio Filmów Edukacyjnych „Nauka”, 200? DVDM 471
- Ocieplanie się klimatu / real. Romain Guelat, Serge Minkoff. Łódź : Wytwórnia Pomocy Dydaktycznych, c200? DVDM 391
- Ochrona przyrody w lasach państwowych / scen. Ryszard Kapuściński ; real. Tomasz Modliński, Tomasz Ogrodowczyk, Michał Ogrodowczyk. Warszawa. 2005). DVDM 312
- Środowisko naturalne a globalne współzależności /reż. Marcin Wołkowicz. Warszawa : Tutto Arts & Media, 2014. DVDM 619
Zapraszamy do korzystania z bogatych zasobów zbiorów bibliotecznych.
Informujemy również, że „WASZA BIBLIOTEKA” wykupiła dostęp do wybranych publikacji w IBUK LIBRA
Dostęp online 24/7z dowolnego miejsca z możliwością zaawansowanej pracy z tekstem.
Serwis IBUK Libra, należy do Wydawnictwa Naukowego PWN, istnieje od 2007 roku.
Aby skorzystać w domu z zasobów czytelni Ibuk Libra należy posiadać aktualną kartę biblioteczną, odebrać w bibliotece swój indywidualny kod PIN. Zalogować się i korzystać na komputerze, smartfonie, laptopie czy tablecie z dowolnego miejsca.
Serwis IBUK Libra, należy do Wydawnictwa Naukowego PWN, istnieje od 2007 roku.